Pengembangan Produk Minuman Marqualoe (Markisa Lidah Buaya) Instan (Studi Kasus di KWT Mekar Sari Temanggung)

Authors

  • Rizky Dyah Anggraeni Politeknik Pembangunan Pertanian Yogyakarta Magelang
  • Nur Rohmah Lufti Ayuni Politeknik Pembangunan Pertanian Yogyakarta Magelang
  • Siti Astuti Politeknik Pembangunan Pertanian Yogyakarta Magelang

DOI:

https://doi.org/10.55259/jiip.v32i2.287

Keywords:

Analisis konjoin, Harga jual, Marqualoe instan, Pengembangan produk, Uji organoleptik

Abstract

The Marqualoe product (passion fruit aloe vera) is a ready-to-drink product produced by KWT Mekar Sari. It has a disadvantage of relatively short shelf life, innovation was carried out to developed the product into instant Marqualoe with extended shelf life. The research aims to determine the best formulation of instant Marqualoe products based on organoleptic testing, identify the most preferred packaging attribute combination of instant Marqualoe products based on conjoint analysis., and determine the selling price of the instant Marqualoe product. This research was conducted at KWT Mekar Sari carried out from December 2023 to May 2024. The research used organoleptic test methods, conjoint analysis, and cost-plus pricing with a full costing approach. The obtained data was processed using Microsoft Excel and SPSS 26 analysis tools. The results showed that selected instant Marqualoe formulation was formulation 1 (500 g of aloe vera, 1000 g of sugar, 250 ml of passion fruit juice with a preference percentage of 87%. The combination of product packaging attributes that consumers like most is standing pouch flat bottom packaging, aluminum foil material, packaging label 2, and a net weight of 125 grams. The selling price of this product is set at IDR 9.884,82.

References

Asmauli, S., Fauziah, F., & Rajagukguk, T. S. (2023). Perhitungan Harga Pokok Produksi dalam Menentukan Harga Jual dengan Metode Full Costing pada Arief Bakery Hamparan Perak. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi (JEBMA), 3(1), 38–49.

BPS Provinsi Jawa Tengah. (2023). Provinsi Jawa Tengah dalam Angka 2023. In Badan Pusat Statistik Provinsi Jawa Tengah.

Dana, I. M. P. (2021). Uji Hedonik Kue Apem dengan Penambahan Bubuk Kayu Manis dan Tepung Labu Kuning. Jurnal Gastronomi Indonesia, 8(1), 41–48.

Faridah, D. N., Yasni, S., Suswantinah, A., & Aryani, G. W. (2013). Pendugaan Umur Simpan dengan Metode Accelerated Shelf-Life Testing pada Produk Bandrek Instan dan Sirup Buah Pala (Myristica fragrans). Jurnal Ilmu Pertanian Indonesia (JIPI), 18(3), 144–153.

Findayanti, N., & Palupi, H. T. (2023). Efek Penggunaan Gel Lidah Buaya Buaya ( Aloe vera L .) terhadap Mutu Minuman Jelly Lidah Buaya. Teknnologi Pangan : Media Informasi Dan Komunikasi Ilmiah Teknologi Pertanian, 14(36), 146–151.

Guiné, R.P.F., Florença, S.G., Barroca, M.J., & Anjos, O. (2020). The Link between the Consumer and the Innovations in Food Product Development. Foods, 9(1317), 1-22. doi:10.3390/foods9091317

Hamdah, D. F. L., & Pratama, F. (2023). Penerapan Metode Penyusutan Aktiva Tetap pada Dinas Pertanian Kabupaten Garut. JAMER : Jurnal Akuntansi Merdeka, 4(1), 56–65.

Heriyadi, Alam, N., & Ariany, S. P. (2024). Sifat Fisikokimia dan Sensoris Jahe Instan pada Berbagai Rasio Jahe dan Gula Pasir. E.J. Agrotekbis, 12(1), 91–103.

Kukreja, N. & Patil, P.C. 2025. Packaging as a Strategic Communication Tool: Influencing Consumer Perception in Processed Food Markets. Journal of Marketing & Social Research, 2(2), 487-498.

Megananda, R. C. (2022). Sosialisasi Perbaikan Label Kemasan Pangan pada Home Industri di Kelurahan Wonotingal, Kota Semarang. Proceeding Biology Education Conference, 19(1), 155–162.

Nisfiyah, I. L., Isnindar, & Desnita, R. (2022). Formulasi Minuman Serbuk Instan Kombinasi Jahe (Zingiber officinale rosc) dan Kunyit (Curcuma domestica val.) dengan Variasi Gula Pasir dan Gula Merah. Jurnal Mahasiswa Farmasi Fakultas Kedokteran UNTAN, 6(1), 1–9.

Nurbina, Djirong, A., & Kadir, I. (2022). Product Packaging Design Bu Week Amplang Tenggiri. Jurnal Seni Rupa Dan Desain, 1(2), 85–97.

Nurmala, L., Soetoro, S., & Noormansyah, Z. (2017). Analisis Biaya, Pendapatan Dan R/C Usahatani Kubis (Brassica Oleraceal) (Suatu Kasus di Desa Cibeureum Kecamatan Sukamantri Kabupaten Ciamis). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Agroinfo Galuh, 2(2), 97.

Pangestu, L., Fauziyah, E., & Triyasari, S. R. (2022). Preferensi Konsumen dalam Membeli Keripik Singkong di Kecamatan Bangkalan Kabupaten Bangkalan. Agriscience, 2(3), 775–787.

Pratiwi, W.-, & Marlina, E. (2022). Analisis Perilaku Biaya Berbasis Fungsi dan dan Aktivitas pada CV Tunas Baru. Jurnal Administrasi Sosial Dan Humaniora, 6(2), 214.

Purnama, D., Muchlis, S., & Wawo, A. (2019). Harga Pokok Produksi Dalam Menentukan Harga Jual Melalui Metode Cost Plus Pricing Dengan Pendekatan Full Costing. Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 10(1), 111–132.

Rahardjo, S. A. (2017). Analisis Atribut yang Menjadi Preferensi Konsumen dalam Memilih Produk Homds Teh Hijau. Jurnal Performa : Jurnal Manajemen Dan Start-up Bisnis, 1(6), 739–745.

Rawar, E. A., Putri, E., Kalangit, S., Kasim, G. B., Asnide, I., Simanulang, A., Tio Beria, T., Danila, D., Jericho, J., Jose, J., Widiyaningrum, D. D., & Sasda, V. (2022). Edukasi Kemasan untuk Mendukung Stabilitas Produk Jamu di Sentra Jamu Merdikorejo. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat: Kesehatan (JPKMK), 2(3)(September 2022), 50–58.

Ryu, T., & Park, J. (2019). Will Product Packaging Density Affect Pre-Purchase Recognition?Foods, 8(352), 1-19. doi:10.3390/foods8080352

Simanungkalit, L. P., Subekti, S., & Nurani, A. S. (2018). Uji Penerimaan Produk Cookies Berbahan Dasar Tepung Ketan Hitam. Media Pendidikan, Gizi, Dan Kuliner, 7(2), 31–43.

Taufik, Y., & Widiantara, T. (2017). Optimalisasi Formulasi Minuman Jelly Lidah Buaya (Aloe vera L.) dan Daun Black Mulberry (Morus nigra L.) Menggunakan Design Expert Metode Mixture D-Optimal. Pasundan Food Technology Journal, 4(3), 176.

Utama, R., & Antonio, J. (2022). Analisis Conjoint Terhadap Preferensi Konsumen pada Kemasan Minuman Kalamansi Siap Minum di Kota Bengkulu. Technologica, 1(2), 51–59.

Downloads

Published

2025-12-01

How to Cite

Anggraeni, R. D., Ayuni, N. R. L., & Astuti, S. (2025). Pengembangan Produk Minuman Marqualoe (Markisa Lidah Buaya) Instan (Studi Kasus di KWT Mekar Sari Temanggung). Jurnal Ilmu-Ilmu Pertanian, 32(2), 85–95. https://doi.org/10.55259/jiip.v32i2.287

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.